Czy Bali to faktycznie raj na ziemi?

Poniższy wpis rozpoczyna serię postów z Indonezji, w której opiszę i wraz z Agatą pokażemy na filmikach swoje doświadczenia z wyspy Bali, Gili Trawangan, Lombok, Parku Narodowego Komodo oraz Flores

Bali

W czasach szkolnych Bali kojarzyło mi się z zieloną rajską wyspą, lazurową wodą, pięknymi plażami, dziką i nieokiełznaną przyrodą. Pomimo upływu lat w głowie zostały piękne obrazki, które można było zobaczyć w telewizji i kolorowych czasopismach. Wyobrażenie z dzieciństwa spowodowało, że moje oczekiwania co do wyspy były bardzo duże, a wręcz baaaardzo dużeeee.

Gdzie leży Bali

Bali leży w archipelagu Małych Wysp Sundajskich w Indonezji. Powierzchnia wyspy wynosi 5,6 tys. km². Nie jest to duży obszar, ale za to zróżnicowany. Na Bali znajdziemy pola ryżowe, białe i czarne plaże, zarówno piaszczyste jak i kamieniste, czy też wulkany. Drogi są w dobrym stanie, ale często wiją się pod górę, bądź ostro schodzą w dół. Przykładowo pokonanie 108 kilometrowego odcinka samochodem z plaży Lovina położonej na północy wyspy na jego południowy kraniec do świątyni Uluwatu trwa ok. 3 godziny. Czas przejazdu skuterem wygląda podobnie, choć trasa jest bardziej męcząca – coś o tym wiemy. Wraz z Agatą wybraliśmy się skuterem z Ubudu do Lovina, z przerwami na herbatę, zdjęcia i chłodzenie hamulców zajęło nam to ok. 2,5  godziny.

Wiza na Bali

Od 10.06.2015 roku obywatele Polski nie potrzebują wizy na wjazd do Indonezji na okres do 30 dni. Pobyt ten nie może zostać przedłużony, ani zamieniony na inny rodzaj wizy, bez opuszczenia Indonezji.

Kraje bezwizowe, które umożliwiają nawet krótki bezpłatny pobyt na ich terenie są bardzo dużym ułatwieniem dla podróżujących. Wybierając się w podróż w dane miejsce na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych można łatwo sprawdzić wymogi wjazdowe oraz ostrzeżenia dotyczące danego kraju.

Religia na Bali

Indonezja to kraj muzułmański, jednak na Bali dominuje hinduizm balijski. Jest to połączenie buddyzmu z lokalnymi wierzeniami animistycznymi, czyli wiarą że istoty nieludzkie posiadają duszę.

Balijczycy bardzo kultywują swoją religię. Podczas zwiedzania wyspy wielokrotnie widzieliśmy przygotowania do ceremonii w świątyniach, mijaliśmy wystrojone wioski, ozdobione samochody, czy skutery.

Na Bali muzułmanie są mniejszością jednak już na pobliskich Gili oraz Lombok w czasie ramadanu co wrażliwszym może przeszkadzać nawoływanie muezzina. Poza tym nie widzę przeciwwskazań, aby w tym czasie podróżować po Bali i pobliskich wyspach. W czasie ramadanu nie mieliśmy żadnych problemów na tle religijnym.

Miasta na Bali i ich atrakcje

Denpasar

Największe miasto Bali, w którym znajduje się lotnisko międzynarodowe Denpasar Ngurah Rai AirportDPS. Miasto jest bardzo zatłoczone i zakorkowane. Wyprzedzanie z lewej strony, jazda skuterami po chodnikach, pod prąd to tamtejsza codzienność – z resztą nie tylko tam nie obowiązywały przepisy ruchu drogowego. Miasto było tylko naszym ośrodkiem tranzytowym, nie zwiedzaliśmy go.

Sanur

Położone tuż obok Denpasar miasto Sanur, jest mniej turystycznym miejscem, choć na początku wydawało nam się pełne przyjezdnych (nie wiedzieliśmy co czekała nas później). Znajduje się tam plaża, z licznymi ośrodkami wczasowymi. Jest to dobre miejsce na spacer wzdłuż morza, który urozmaici nam podglądanie lokalnej ludność oraz widok na kolorowe łódki.

Ubud

Ubud określane jest sercem Bali, gdzie lokalna kultura dostępna jest na wyciągniecie ręki. Przyznaję, jest tam sporo różnych warsztatów, sklepików z pamiątkami, nie można zapomnieć również o tarasach ryżowych i plantacjach kawy Luwak. Z drugiej strony jest też sporo badziewia i hordy turystów. Ubud to miejsce bardzo nastawione na przyjezdnych. Co kilka kroków, ktoś będzie zapraszał Was do restauracji, proponował wycieczkę, taxi lub skuter. Nie jest to do końca złe, bo bez większego problemu znajdziemy transport, ale ciągle narzucanie się jest męczące, szczególnie gdy szuka się obiecanego raju. W czasie miesięcznej podróży ze wszystkich odwiedzonych miejsc w Indonezji Ubud rozczarowało mnie najbardziej.

Lovina

Przejazd skuterem z Ubudu do Loviny dostarczył sporo emocji (w pewnym momencie skończyły się nam hamulce), ale dla czarnych wulkanicznych plaż, pięknych wschodów i zachodów słońca, delfinów oraz spokoju (oczywiście nie na drogach) było warto pokonać te wszystkie serpentyny.

Kubu

W Kubu postanowiliśmy zatrzymać się tylko ze względu na tani nocleg. Okazało się, że jest to miejsce do którego ściągają nurkowie. Przyciąga ich wrak USS Liberty. Mimo braku doświadczenia, my również postanowiliśmy zanurkować. Przełamaliśmy swój strach i zeszliśmy pod wodę z instruktorami, aby zobaczyć zatopioną jednostkę. Przeżycie na całe życie :).

Batur

Do Batur zaliczam wulkan Batur, jezioro Batur, gorące źródła Batur, oraz cmentarz Terunyan (ciała zmarłych leżą na ziemi, zabezpieczone klatkami z bambusa). Dużo spokojniejsze miejsce, niżeli Ubud, ale i tam spotkamy się z częstymi nagabywaniem. Podczas pobytu w miejscowości można odbyć treking na wulkan, a później wymoczyć się w gorących źródłach. Niestety ceny tych usług nie są przystępne.

Kuta & Legian

Plażing, smażing i surfowanie. Plaża w Kucie i Legian ciągnie się przez kilka kilometrów. Na każdym kroku znajdziemy leżaki, parasole oraz szkoły surfowania. Można tam popracować nad opalenizną oraz zmierzyć się z falami – swoja drogą dość dużymi. Legian było naszym ostatnim przystankiem na Bali, gdzie chcieliśmy odpocząć i przygotować się do drogi powrotnej. W przerwie między plażowaniem można odwiedzić świątynie Uluwatu oddaloną o godzinę jazdy skuterem.

W kolejnych postach opublikuje szczegółowe informację na temat odwiedzonych miejsc, cen noclegów, dojazdów oraz biletów wstępu. W kolejności chronologicznej ukażą się wpisy z Bali, Wyspy Gili, Parku Narodowego Komodo, Flores i na koniec ponownie Bali.

Aby być na bieżąco z publikowanym materiałem zachęcam do polubienia strony Smaczne Podróże na Facebooku, subskrypcji kanału na YouTube oraz strony poprzez podanie adresu email. Jeśli wybieracie się na Bali i już teraz szukacie odpowiedzi na pytania, piszcie w komentarzach.

Pozdrawiam

Arek

Co warto wiedzieć przed wyjazdem na Bali

atrakcje na Bali, ceny na Bali, dojazd z lotniska, waluta na Bali, podróż na Bali, jak dojechać na Bali religia na Bali, przydatne informacje, gdzie leży Bali, ceny w Indonezji, Denpasar lotnisko, Sanur, Kuta, Kubu, nurkowanie, zachód słońca, palmy, pola ryżowe, kawa Luwak, dojazd, wiza na Bali, Denpasar, Sanur, Kuta, Kubu, Batur, Lovina, Uluwatu, Legian, Ubud

Zwiedzanie Bali – atrakcje

Jak dostać się na wyspy Gili?

Festiwal podróżniczy nad Wigrami

blog turystyczny, blog podróżniczy, promocja regionu

16 Replies to “Czy Bali to faktycznie raj na ziemi?”

1. W koncu Jestescie🙆🙆🙆🎈🎈💎💎fantastyczne przezycie🤗🤗Zapowiada się ciekawie🌞🌞Zniecierpliwiona zaczepilam waszego insta😎Piekna opalenizna i nawet wlosy Ci pokrecilo🚀🦄Usciski dla Agatki

1. W końcu udało się napisać pierwszy post. Zeszło mi na to kilka tygodni, ale zabrałem się już za kolejny, więc jest nadzieja, że ruszę z kopyta i niedługo pojawi się następna część. Liczę, że do tego czasu będzie też pierwszy materiał filmowy. Mam nadzieję, że następne wyczerpujące relację wynagrodzą Ci wyczekiwanie 🙂.

Włosy faktycznie mi się zakręciły 😁. Złapałem tez trochę słońca i witaminy D.

1. Widzę, że nie tylko ja to zauważyłem 😀 😀 :D. Pierwszy raz od kilku lat zobaczyłem 8 z przodu :).

1. Nigdy tego nie brałam pod uwagę, ale kto wie, co przyniesie jutro? 🙂

1. Przepraszam za późna odpowiedź, ostatnie kilka dni poświeciłem na Festiwal podróżniczy nad Wigrami. Swoją drogą wszystko wyszło super :). Kolejny wpis z Bali, będzie bardziej szczegółowy. Pojawi się już niedługo na blogu :).

1. 🙂 dziękuję. Przyznam, że podróże są tym co chce robić na co dzień, ale jeszcze długa droga przede mną. Zapraszam na blog, pojawił się kolejny wpis o Bali, choć nie jest to jeszcze nasza relacja.