Nurkowanie w Tulamben – wrak USAT Liberty

Planując kilkudniową wycieczkę po Bali wybraliśmy 3 regiony, do których bez problemu można było dojechać w ciągu 3 godziny. Na nocleg wybraliśmy: Lovina, Kubu oraz Batur. Po delfinach w Lovinie, przyszedł czas na atrakcje Kubu, a dokładnie na miasto Tulamben i spontaniczne nurkowanie we wraku USAT Liberty.

Dojazd skuterem do Tulamben

Jak dla mnie najgorszym momentem trasy Lovina – Kubu było wciśnięcie się miedzy pędzące skutery i ciężarówki. Nikt z grzeczności nie zwolnił, żebyśmy mogli włączyć się do ruchu. Trzeba wyczekać odpowiedni moment lub zwyczajnie wymusić pierwszeństwo. Czasami trzeba czekać kilka minut na odpowiednią chwilę. Lokalni nie specjalnie przejmowali się przepisami ruchu drogowego, nie czekali, jeździli pod prąd lub poboczem.

Najgorszym, bo najbardziej ruchliwym odcinkiem trasy było miasto Singaraja. Na szczęście w kilku miejscach drogi były jednokierunkowe, a na skrzyżowaniach stały światła. Niby nic, ale znacznie ułatwiło to przejazd. Kierowcy w Indonezji niespecjalnie przestrzegają przepisów ruchu drogowego, ale większość zatrzymuje się na czerwonym świetle i czeka.

Po przejechaniu Singaraja natężenie ruchu spadło. Było znacznie mniej skuterów, a ciężarówki mijały nas sporadycznie. Droga na odcinku LovinaKubu biegnie wzdłuż wybrzeża. Nawierzchnia jest dobra, nie ma wymagających podjazdów ani zjazdów, więc można podziwiać morze :). Stacje benzynowe są jedynie w miastach. W mniejszych miejscowościach dystrybutory paliwa są na pompkę lub nie ma ich wcale i zostaje nam tankowanie z butelki.

Wrak USAT Liberty

USAT Liberty (skrót od United States Army Transport) był statkiem transportowym wykorzystywanym przez armię USA w czasie II Wojny Światowej. Podczas swojego ostatniego rejsu jednostka była w drodze z Australii na Filipiny z ładunkiem części kolejowych i gumy. W dniu 11 stycznia 1942 roku USAT Liberty zostało storpedowane przez japoński okręt podwodny. Uszkodzony statek został wzięty na hol przez dwa niszczyciele. Niestety jednostka była mocno uszkodzona i nabierała zbyt dużo wody. W celu ratowania ładunku wyciągnięto statek na brzeg w miejscowości Tulamben.

USAT Liberty był na plaży do 1963 roku, kiedy to erupcja wulkanu Agung spowodowała, osunięcie się go z plaży w głąb morza. Obecnie wrak Liberty jest popularnym miejscem do nurkowania na Bali.

Nurkowanie we wraku USAT Liberty Tulamben

Główną atrakcją Tulamben jest nurkowanie/snurkowanie we wraku USAT Liberty i jego okolicy.

Żadne z nas nigdy nie nurkowało i wybierając się w rejon Kubu, nawet o tym nie myśleliśmy. Jednak po przyjeździe do resortu Sea Hua Ha Ha zaoferowano nam nurkowanie z instruktorem w cenie 350 000 idr za 40 minut (ok. 96 zł). Po krótkim namyśle zdecydowaliśmy się przełamać strach i zejść pod wodę :).

Udzielono nam szybkiego instruktażu podstaw nurkowania (może aż nazbyt szybkiego), ubrano w pianki i zabrano na plażę wraz z resztą akwalungu.

Kamienisty brzeg i duża fala utrudniały zejście do wody. Nurkowaliśmy 1 na 1, czyli każde z nas miało własnego instruktora, który prowadził nas za rączkę – czasami było to dosłowne prowadzenie za rączkę.

Początkowo ciężko było przełamać strach przed oddychaniem pod wodą. Zaraz po zanurzeniu oddech był szybki i nierównomierny, zęby mocno zaciśnięte na automacie oddechowym, a dno morskie nie prezentowało się interesująco. Czułem się lekko odrealniony, a Agata była delikatnie zestresowana. Po pewnym czasie przyzwyczailiśmy się do oddychania i całkiem innego otoczenia.

W momencie, gdy uspokoiłem oddech, zacząłem bardziej skupiać się na podwodnym świecie. Nieciekawe dno zaczęło nabierać kolorów, a toń wodna ożyła. Na dnie można było dostrzec nieduże płaszczki, a wokół nas pływały kolorowe ryby. Ciszę przerywał tylko dźwięk powietrza przechodzącego przez automat.

Po kilku minutach dotarliśmy do wraku USAT Liberty. Porastały go najróżniejsze koralowce, a między zakamarkami pływały ryb i spora ilość nurków. Wrak statku i podwodny świat zrobił na nas niesamowite wrażenie :).

W trakcie nurkowania miałem GoPro 7. W specyfikacji jest napisane, że kamera bez obudowy jest wodoszczelna do 10 metrów. Z obawy przed zniszczeniem sprzętu i utratą materiału nie chciałem schodzić głębiej. Już na głębokości 8,6 metra miałem problemy z włączeniem i wyłączeniem urządzenia, przez co najlepszy moment w statku nie został nagrany. Ciśnienie wody wepchnęło spust migawki i zwyczajnie nie mogłem go wcisnąć, tym samym nie mogłem uruchomić kamery. Musiałem wynurzyć się o metr, wtedy spust zaczął ponownie działać. Sprzęt ani materiał nie uległ zniszczeniu, ale jak wspomniałem nie osiągnąłem granicy 10 metrów.

Atrakcje Kubu

Kubu jest bardzo popularnym miejscem nurkowań. Oprócz wraku USAT Liberty w okolicy Tulamben znajduje się kilka innych ciekawych punktów.

Najpopularniejsze miejsca  nurkowe w rejonie Tulamben:

• Tulamben Drop Off
  • Tulamben Coral Garden
  • Palung-Palung
  • Batu Kelebit
  • Emerald
  • Seraya

Szukając informacji na temat nurkowania na Bali okazało się, że Padangbai, z którego odpływają szybkie łodzie na wyspy Gili oraz promy na Lombok to również dobre miejsce do nurkowania. Jest to kolejny powód, dla którego warto zatrzymać się przynajmniej na jeden dzień w tej miejscowości.

Czarne plaże w Kubu

W Kubu znajdują się czarne piaszczyste i kamieniste plaże pokryte okrągłymi, oszlifowanymi przez fale wulkanicznymi skałami. Mieliśmy przyjemność odpoczywać zarówno na plaży piaszczystej, jak i kamienistej. Kamienisty brzeg nie był wygodny, ale miał swój urok – podczas zachodu słońca kamienie powoli oddawały ciepło i relaksowały ciało.

Odpoczynek na piaszczystej plaży był znacznie wygodniejszy, ale minusem takiego brzegu jest problem z późniejszym pozbyciem się piachu z różnych zakamarków ciała. Tak źle i tak nie dobrze. Sam nie wiem co lepsze, twarde ciepłe kamienie, czy miękki piasek – wszędzie.

W kilku miejscach na plażach spotkaliśmy modlących się Balijczyków. Najpierw zapalali oni kadzidła, później modlili się, a na koniec obmywali się w morskiej wodzie. W czasie kąpieli mężczyźni szorowali skórę kamieniami z plaży. Nie jestem pewny, czy miało to podłoże czysto higieniczne, religijne, czy jedno i drugie.

Rumah Pohon

Pan Komanga Sakrane jest właścicielem i budowniczym Rumah Pohon w jednej osobie. Przemienił on swoją wizję w coś namacalnego, co właściwie ciężko mi opisać :). Na sporym kawałku ziemi (6000 metrów kwadratowych) wybudował dwa domki na drzewie, chatki i altanki na ziemi, baseny, fontannę, huśtawki i piramidę. Wszystko w większości wykonane z bambusa, starych dętek i opon. Piramidę oraz część ogrodzenia wykonano z kul uformowanych z cementu.

Obiekt został otwarty w 2015 roku, czyli stosunkowo niedawno. Jednak po budowlach widać już delikatny upływ czasu – prawdopodobnie spowodowany brakiem konserwacji i trzęsieniami ziemi nawiedzającymi Bali.

W Kubu poza nurkowaniem i odpoczynkiem na plaży nie ma zbyt wielu atrakcji, więc w czasie wolnym warto tam zajrzeć. Z domków na drzewie rozciąga się przyjemny widok na morze oraz wulkan Agung. Dojazd do obiektu z naszego pensjonatu w Tulamben lekko dziurawą i krętą drogą zajął 16 minut. Adres obiektu: Rumah Pohon, Tulamben, Kubu, Karangasem Regency, Bali 80852, Indonezja.

Wstęp kosztuje 10 000 idr za osobę (ok. 2.74zł). Parking przed posesją jest bezpłatny. Uwaga na dzieci, które mogą żądać zapłaty za miejsce parkingowe i pilnowanie motoru! Zwyczajnie naciągają ludzi.

Dość istotną kwestią, o której nie wspomniałem wcześniej, jest pozostawianie kasku na skuterze. W skuterowym schowku mieści się tylko jeden kask i nawet z wciśnięciem jednego jest czasami problem. Większość lokalnych (o ile mieli kaski) jak i turystów zostawiała je zwyczajnie zawieszone na pojeździe przed sklepem, świątynią, czy parkingu na plaży. My również wielokrotnie nie mieliśmy wyboru i w ten sam sposób zostawialiśmy je na skuterze.

Plaża, słońce i delfiny w Lovina

Plaża, słońce i delfiny w Lovina, Love + Ina = Lovina, Jak dostać się do Loviny, Prywatny kierowca, Autokar Perama Tour, Bemo, skuter, Ubud – Denpasar, Gillimanuk – Lovina, wulkanu Bratan, Poruszanie się po Lovinie, Delfiny w Lovinie, Czarne plaże w Lovinie, Świątynia Brahmavihara Arama Buddhist, Banjar, sarong, Pandji, Gorące źródła Air Panas Banjar Bali,

Powrót na Bali – szukamy raju w Ubud

Co warto zobaczyć na Flores?

Denga w podróży

Jednodniowa wycieczka po Flores

Rejs do Parku Narodowego Komodo

Rejs do Parku Narodowego Komodo, Rejs na Komodo, rejs do Komodo, Wulkan Rinjani, Ile kosztuje rejs statkiem do Parku Narodowego Komodo? Wyspa Kenawa Wyspa Moyo, wodospad Moyo, Wyspa Komodo, Różowa plaża, Wyspa Padar, Wyspa Rinca, Manta Point, Labuahan Bajo (Wyspa Flores), Jak wygląda rejs do Komodo? smoki z komodo, warany, jedzenie, atak warana na człowieka,

Jak dostać się na wyspy Gili?

atrakcje na Bali, ceny na Bali, dojazd z lotniska, waluta na Bali, podróż na Bali, jak dojechać na Bali religia na Bali, przydatne informacje, gdzie leży Bali, ceny w Indonezji, Denpasar lotnisko, Sanur, Kuta, Kubu, nurkowanie, zachód słońca, palmy, pola ryżowe, kawa Luwak, dojazd, wiza na Bali, Denpasar, Sanur, Kuta, Kubu, Batur, Lovina, Uluwatu, Legian, Ubud

Zwiedzanie Bali

Wakacje na Bali, czyli co warto wiedzieć przed wyjazdem

Czy Bali to faktycznie raj na ziemi?

blog turystyczny, blog podróżniczy, promocja regionu

2 Replies to “Nurkowanie w Tulamben – wrak USAT Liberty”