Powrót na Bali – szukamy raju w Ubud

Podczas pierwszej wizyty na Bali wyspa nie przypadła nam do gustu. Byliśmy tam tylko 3 dni z podróżą, ale wybierając się na rajską wyspę lub jak pisze większość osób w sieci „wyspę bogów” oczekuje się, że zostaniesz porażony pięknem, a nie uderzony tłokiem i hałasem.

Na Bali wróciliśmy samolotem z Flores i postanowiliśmy ponownie uderzyć do Ubud. Chcieliśmy odnaleźć ten czar i urok o którym wszyscy piszą.

Środki transportu na Bali

W Ubud jak i na całym Bali transport publiczny jest słabo rozwinięty. Do wyboru mamy kilka innych opcji:

• taksówki
  • prywatne samochody z kierowcą
  • samochody z wypożyczalni
  • Uber
  • Grab – aplikacja podobna do Uber
  • Go Jek – skuterowy Uber.
  • wypożyczenie skutera
  • Busy Kura Kura

Mafia taksówkowa, bo tak ich trzeba nazwać ustala stałe ceny dla turystów i zdziera z nich. Między korporacjami taksówkowymi, a kierowcami Uber oraz Grab często dochodzi do konfliktów. Ci pierwsi przeganiają i biją kierowców Uber czy Grab, nie pozwalając im wjechać w niektóre rejony wyspy. W Ubud na przykład w kilku miejscach widziałem odręcznie napisane tablice „Zakaz wjazdu dla Uber„, „Wspieraj lokalny biznes„. Kierowcy ci nie mają również wjazdu na lotnisko, które obsługuje rocznie 5,7 miliona pasażerów.

Jeden z zrzeszonych taksówkarzy powiedział mi prosto w twarz, że skoro jestem turystą muszę płacić więcej. Tańsi kierowcy Grab, czy GO Jek nie mają prawa wjechać na ich teren. Jeśli zostaną na tym przyłapani, zwyczajnie dostają wciry. Zrzeszeni kierowcy tłumaczą, że kierowcy Grab, czy Go Jek, wyprowadzają pieniądze z ich społeczności i dlatego nie mają prawa wjazdu w niektóre rejony wyspy.

Nie chcieliśmy ponownie wynajmować prywatnego kierowcy, ani poruszać się taxi. W pierwszych dniach na Bali, mieliśmy kierowcę i nie byliśmy zadowoleni z jego usług. Mimo naszych ciągłych próśb woził nas w bardzo zatłoczone miejsca. Tym razem zebrałem w sobie całą odwagę (nie było jej dużo) i zdecydowałem się włączyć do szalonego ruchu ulicznego. Wypożyczyłem skuter, który mimo dużego przebiegu, dzielnie nam służył przez kilka kolejnych dni.

Skuter jest najtańszą opcją przemieszczania się po wyspie. Koszt wynajęcia jest różny i uważam że zależy od kilku czynników;

• skąd pochodzimy
  • gdzie się zatrzymaliśmy
  • na jak długo chcemy pojazd
  • jak dobrze się targujemy

Wymienione czynniki mogą wydać się śmieszne, ale pochodzenie oraz miejsce, w którym nocujemy ma duży wpływ na koszt wynajęcia skutera. Im bardziej ekskluzywny lokal, tym trudniej będzie zbić z ceny. Z tego co zauważyłem dotyczy to również pochodzenia np. Australijczyków strasznie koszą.

W naszym przypadku zapłaciliśmy 65 000 idr za dobę (ok. 17.50 zł). W 9 dni przejechaliśmy ok. 500 km, za 100 000 idr (ok. 27 zł). Litr benzyny kosztował od 10 000 idr do 13 000 idr.

W dużych miastach mamy stacje benzynowe w standardzie europejskim. W mniejszych miejscowościach są to małe dystrybutory na pompkę lub szklane butelki. Na takich „stacjach” proszę nie pomylić butelek z benzyną z arakiem, który często stoi tuż obok ;). Jazda na podwójnym gazie nie jest wskazana.

Na mniej uczęszczanych szlakach, w butelkowych stacjach benzynowych, ceny dla turystów mogą być wyższe. Lepiej nie wyjeżdżać w trasę na oparach. W sytuacji bez wyjścia zapłacimy znacznie więcej. Jeśli cena wydaje się nam mocno zawyżona, i możemy pozwolić sobie na kontynuowanie drogi bez tankowania trzeba się targować. Jeśli nie dostaniemy uczciwej ceny, możemy bez zmartwień odjechać.

Busy Kura Kura

Kura Kura jest prywatnym przewoźnikiem, który operuje na obszarze Kuty, Legian, Jimbaran, Seminyak, Sanur oraz Ubud. Małe zielone busiki jeżdżą na 5 trasach.

Linia numer 1

Nusa Dua → Kuta → Legian

Przystanki:

DFS Bus Bay → T-Galleria Duty Free → Bali Wake Park  → The Bay → Gand Hyatt → Ayodya Resort → Mercure Nusa Dua → The Bale  → DFS Bus Bay

Kursuje co 2 godziny od 09:40 do 19:45. Cena biletu 20,000 idr.

Linia numer 2

DFS → Jimbaran → DFS → Kuta → Legian → DFS

Przystanki:

DFS Bus Bay → T-Galleria Duty Free → Samasta Movenpick → Le Meridien → Ayana Resort → Rimba → Pizza Hut Jimbaran → G’ Sign Style Hotel → Kuta Point Ardenia → Grand Inna Kuta → Beachwalk → Grand Livio Hotel →Papaya Supermarket → Carrefour

Kursuje co 2 godziny od 09:40 do 19:56. Cena biletu 20,000 idr.

Linia numer 3

DFS → Kuta → Legian → Seminyak → Legian → DFS

Przystanki:

DFS Bus Bay → Aston Kuta → Lippo Mall Kuta → Kuta Paradiso Hotel → Grand Inna Kuta → Beachwalk → Bali Mandira Resort → Padma Resort Legian → Bintang Supermarket → Seminyak Village → Transmart Carrefour / Trans Studio Bali → Ramada Bali Sunset Road→ Carrefour

Kursuje co 30 minut od 09:20 do 20:15. Cena biletu 20,000 idr.

Linia numer 4

DFS → Legian → Seminyak → Legian → Kuta → DFS

Przystanki:

DFS Bus Bay → Transmart Carrefour / Trans Studio Bali → Havaianas → Starbucks Dewata → Seminyak Village → Bintang Supermarket → Bali Mandira Resort → Padma Resort Legian → Legian Paradiso Hotel → Ground Zero Monument → Kuta Point Ardenia → Waterbom → Lippo Mall Kuta → Aston Kuta →DFS Bus Bay

Kursuje co godzinę od 09:40 do 20:08. Cena biletu 20,000 idr.

Linia numer 5

DFS → Sanur → Ubud → Sanur → DFS

Przystanki:

DFS Bus Bay → Coffe Gallery → Bali Bird Park → Bali Zoo → Alaya Resort Ubud → Puri Lukisan → Museum → Ubud Central Parking → McDonalds Sanur

Kursuje co 2 godziny od 09:00 do 18:20. Cena biletu  80,000 idr

W sprzedaży są również bilety 1, 3 i 7 dniowe. Umożliwiają one niegraniczne przejazdy wszystkimi liniami Kura-Kura. Przykładowo bilet jednodniowy ważny jest przez 24 godzinny. Aktywuje się w czasie pierwszego przejazdu po zeskanowania kodu QR i ważny jest do tej samej godziny dnia następnego.

Ceny biletów na nieograniczone przejazdy:

• 1 Day Pass – 100 000 idr
  • 3 Day Pass – 150 000 idr
  • 7 Day Pass – 250 000 idr

Małpi las w Ubud

Słowo las brzmi zachęcająco, a w zestawieniu ze słowem małpy brzmi przyciągająco. Małpi las w Ubud oficjalnie nosi nazwę Sacred Monkey Forest Sanctuary. Jest to rezerwat przyrody i świątynia hinduska w jednym; atrakcja znana na całej wyspie.

Chcieliśmy się tam wybrać pod koniec dwudniowego pobytu w Ubud, jednak nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem i ostatecznie nie udało nam się zobaczyć sanktuarium.

Jeśli kiedyś tam traficie pamiętajcie, że małpki w parku są przyzwyczajone do człowieka. W takich miejscach urocze małpki to zwykłe małpy. Nie boją się ludzi i bez skrupułów atakują. Małpy to złodziejki, wiem pisze stereotypowo :), ale już nie raz widziałem jak ukradły okulary. Agacie co prawda w innym miejscu na Bali, chciały ukraść czapkę; cholery zastawiły zasadzkę! Kradzieże butelek z wodą i jedzenia są nagminne.

Wracając do małpich ataków. Kilkukrotnie miałem nieprzyjemność stanąć oko w oko z małpą w szranki. W życiu codziennym zdarza się to znacznie częściej, ale wtedy mam do czynienie z innym rodzajem małpy.

Podczas podróży było to w Nepalu i na Bali. Skończyło się tylko na utarczkach dźwiękowych. Małpy syczały, szczekały, markowały atak, ja również początkowo wrzeszczałem i nie odpuszczałem swojej pozycji. Następnie nie spuszczając z nich wzroku, powoli wycofywałem się do tyłu. Niby małe małpki, ale kły mają porządne. Nawet nie chcę sobie wyobrażać jak wyglądałoby spotkanie z niedźwiedziem lub lwem.

Tarasy ryżowe w Ubud

Komu nie marzą się piękne pejzaże zielonych tarasów ryżowych na tle palm kokosowych? Chyba większości. My również chcieliśmy doświadczyć tych widoków.

W Ubud odwiedziliśmy Tegallalang Rice Terrace. Znajduje się tam „plantacja kawy Luwak”, tarasy ryżowe, huśtawki oraz zip line.

Ponownie skosztowaliśmy kawy Luwak, przy okazji załatwiłem ziarna kawy i kupę cytwy na Festiwal podróżniczy nad Wigrami, który organizowałem z Wigierskim Parkiem Narodowym. Do tego zjechaliśmy na zip line. Nie był to tak długi i emocjonujący zjazd jak na Filipinach lub w Walii, ale i tak było przyjemnie :).

Tarasy ryżowe są poprzecinane ścieżkami i spokojnie można przemieszczać się z miejsca w miejsce. Jest tam bardzo dużo instagramowych punktów: gniazda na drzewach, huśtawki, wiklinowe kosze. Przyjemne miejsce, ale również tłoczne.

Ceny w Tegallalang Rice Terrace:

• Degustacja kawy i herbat darmowa
  • Filiżanka kawy Luwak 50 000 idr
  • Zjazd zip line 200 000 idr/osob, upoważnia również do wejścia na tarasy ryżowe.

Wulkan Batur

Po wynajęciu skutera chcieliśmy po prostu uciec z miasta. Pojechaliśmy przed siebie bez planu i trafiliśmy pod wulkan Batur.

Góra Batur (Gunung Batur) jest aktywnym wulkanem z podwójną kalderą (zagłębienie w szczytowej części wulkanu). W kalderze znajduje się 15 wiosek; ich mieszkańcy w dużej mierze utrzymują się z rolnictwa i turystyki.

Pokonanie 38 km zajęło nam ok. godziny. Wprawiałem się w jazdę skuterem; nigdy wcześniej nie jeździłem z pasażerem. Do tego cały czas uważałem na innych kierowców, którzy szarżowali na drogach i byli zbyt pewni siebie.

Przykładowe odcinki, które pokonaliśmy rozpisałem już we wcześniejszym wpisie: Wakacje na Bali, czyli co warto wiedzieć przed wyjazdem (dojazd, wiza, ceny, sim).

Wjeżdżając na teren prowincji Kintamani trzeba uiścić opłatę w wysokości 30 000 idr (ok. 8 zł). Na tym samym potwierdzeniu zapłaty wjechaliśmy do prowincji kilkukrotnie, więc warto zachować świstek.

Z krawędzi zewnętrznej kaldery, w pobliżu Kintamani, rozciąga się widok na okoliczne wioski, jezioro Batur i sam wulkan. Warto się tam wybrać dla samego widoku.

Krętą drogą zjechaliśmy ostro w dół na brzeg jeziora Batur. Później zrobiliśmy sobie przejażdżkę podziurawioną drogą wzdłuż jego linii brzegowej. Po pokonaniu kilku kilometrów, na jednym z rozstajów dróg zatrzymał nas „uprzejmy Pan”. Oferował nam wycieczkę na cmentarz Terunyan. Zaciekawił nas temat cmentarza, ale zbliżał się wieczór i nie chciałem wracać nocą do Ubud; w dzień było wystarczająco niebezpiecznie. Stwierdziliśmy, że wrócimy tam następnego dnia rano.

Cmentarz Terunyan

W wiosce Terunyan mieszka rdzenny lud wyspy Bali Aga. Mieszkańcy są znani z dość specyficznego rytuału pogrzebowego i nekropolii.

Ciała zmarłych oczyszcza się wodą deszczową, a następnie przewozi na cmentarz Terunyan, gdzie składa się je na ziemi i zabezpiecza bambusowymi klatkami. Na cmentarzu rośnie święte drzew Taru Menyan, które wydziela intensywny zapach i tłumi fetor rozkładających się zwłok.

Po całkowitym rozkładzie ciała, czaszkę umieszcza się na kamiennym monumencie, zaś kości rozsypuje na terenie całego cmentarza.

Zmarli na drogę w zaświaty dostają różne akcesoria; talerze, miski, klapki, kule, drobne, kosmetyki. Po przeniesieniu czaszki na monument wszystkie dary są rozsypane razem ze szczątkami i walają się pod nogami.

Na cmentarzu spoczywają tylko osoby, które były w związku małżeńskim lub dokonały w życiu czegoś szczególnego. Kobiety Bali Aga nie mogą wejść na cmentarz Terunyan, więc żegnają swoich zmarłych mężów w wiosce.

W drodze na cmentarz spotkaliśmy Polkę Kasię i jej indonezyjską koleżankę, które również wybierały się na cmentarz. Postanowiliśmy wspólnie wynająć łódkę.

Na miejscu dogadaliśmy się z mieszkańcami i za łódkę dla 4 osób zapłaciliśmy 600 idr. Z tym, że koszty poszły na 3 osoby. Indonezyjska koleżanka powiedziała, że 150 000 idr to za drogo i przez 30 minut swoim urokiem chciała urobić Pana przewoźnika. Jej metoda ostatecznie poskutkowała, tyle że zamiast Pana pękliśmy my. Nie wytrzymaliśmy jej umizgów i niepotrzebnej straty czasu. Zapłaciliśmy więcej, tylko po to żeby ruszyć i nie marnować kolejnych 30 minut.

Do wioski można dostać się bez przewodnika. Osoby zatrzymujące Was na trasie, które będą oferowały swoje przewodnictwo są pośrednikami i nie ma potrzeby wchodzić z nimi w układy. Nieproszeni mogą, jechać obok Was skuterem, aż do wioski. Takie zachowanie należy ignorować.

Pracownie rzeźbiarskie

W okolicach Ubud jest masa pracowni rzeźbiarskich. Warto zatrzymać się w jednych z takich miejsc i choć przez chwilę podglądnąć pracę rzemieślników. Dookoła będą leżały sterty drewna, kopy wiórów i rzeźb.

Zastanawiałem się, czemu przed warsztatami piękne rzeźby leżą w trawie nie osłonięte przed warunkami atmosferycznymi. Początkowo myślałem, że warsztaty w ten sposób prezentują swoje pracę. Po wizycie w kilku z nich okazało się, że ma to na celu postarzenie drewna. Rzeźby leżące w trawie, na deszczu zieleniały, nabierały wieku i uroku. Przez ten zabieg prace nabierały jeszcze większej urody.

Nocleg w Ubud

Podczas pobytu w Ubud zatrzymaliśmy się w The Jero Ubud – śniadanie, dostęp do Wi-Fi, ciepła woda, duży supermarket w odległości 3 min spacerem. Pokój dwuosobowy w dobrym standardzie (bez klimatyzacji) wyniósł nas 42 zł za noc. Właściciele mają kilka psów obronno zaczepnych, ale w żaden sposób nie przeszkadzały nam one w wypoczynku. Dobry standard w przystępnej cenie.

Po dwóch dniach od wynajęcia skutera postanowiliśmy ruszyć na drugą stronę wyspy do Loviny. Nie byliśmy w stanie zabrać całego bagażu, wiec spakowaliśmy się w jeden plecak i małą torbę, a resztę dobytku zostawiliśmy na kilka dni w recepcji hotelu. Ruszyliśmy eksplorować Bali.

Denga w podróży

Jednodniowa wycieczka po Flores

Rejs do Parku Narodowego Komodo

Rejs do Parku Narodowego Komodo, Rejs na Komodo, rejs do Komodo, Wulkan Rinjani, Ile kosztuje rejs statkiem do Parku Narodowego Komodo? Wyspa Kenawa Wyspa Moyo, wodospad Moyo, Wyspa Komodo, Różowa plaża, Wyspa Padar, Wyspa Rinca, Manta Point, Labuahan Bajo (Wyspa Flores), Jak wygląda rejs do Komodo? smoki z komodo, warany, jedzenie, atak warana na człowieka,

Jak dostać się na wyspy Gili?

atrakcje na Bali, ceny na Bali, dojazd z lotniska, waluta na Bali, podróż na Bali, jak dojechać na Bali religia na Bali, przydatne informacje, gdzie leży Bali, ceny w Indonezji, Denpasar lotnisko, Sanur, Kuta, Kubu, nurkowanie, zachód słońca, palmy, pola ryżowe, kawa Luwak, dojazd, wiza na Bali, Denpasar, Sanur, Kuta, Kubu, Batur, Lovina, Uluwatu, Legian, Ubud

Zwiedzanie Bali

Wakacje na Bali, czyli co warto wiedzieć przed wyjazdem

Czy Bali to faktycznie raj na ziemi?

blog turystyczny, blog podróżniczy, promocja regionu

12 Replies to “Powrót na Bali – szukamy raju w Ubud”

1. Nie ma za co :). Polecam się na przyszłość :). Już niedługo będzie nowy materiał filmowy. Trochę mi zeszło przy jego montażu, ale dopiero się uczę :D.

1. Zobaczyłam. I wiesz co pomyślałam, że marzyłeś o tym, aby znaleźć kobietę, co nie będzie rozpaczać, jak złamie sobie paznokieć. I widzę, że znalazłeś, to nie lala… Fajnie mieć miłość, kompana podróży przy sobie. Powodzenia życzę Wam!!

2. W końcu się udało :). I nie farbuje już włosów :D. Naturalne piękno :). Dziękujemy i pozdrawiamy :)!

1. Dzięki :). Wystarczy zapłacić, a kierowca zwiezie Cię samochodem wszędzie. Na Bali są dwie firmy autokarowe, ale nie obsługują wszystkich tras (będzie o tym w następnym poście). Wynajęcie skutera daje największą swobodę i nie generuje strasznych kosztów.